Потребителски вход

Запомни ме | Регистрация
Постинг
28.05.2015 23:26 - Украинската Православна Църква - между Константинопол и Москва - І част
Автор: ykpaina Категория: Политика   
Прочетен: 1533 Коментари: 0 Гласове:
5

Последна промяна: 26.12.2015 19:55

Постингът е бил сред най-популярни в категория в Blog.bg
 Днес в Украйна има три православни църкви:
УПЦ (Киевска патриаршия)
УПЦ (Московска патриаршия)
УАПЦ - Украинска Автокефална Православна Църква


image
Свято-Владимирската патриаршеска катедрала в Киев - главният храм на Украинската Православна Църква (Киевска патриаршия)


Едно изследване за църковния разкол в Украйна през 90-те години на миналия век, за историческите предпоставки и генезиса му, както и за перспективите за преодоляването му:

        "Причините за разкола в Украинската Православна Църква са свързани с въпроса за нейния каноничен статут след отделянето на Украйна от СССР като самостоятелна и независима държава през 1991 г.

Този църковен въпрос възниква винаги, когато определен народ се освобождава от властта на дадена империя (Римска, Византийска, Османска и т.н.) и образува собствена независима държава. Стремежът на новите държави да придобият самостоятелност във всички сфери на политическия, икономическия, културния живот, водят  и до стремеж към създаване на своя автономна църква, която действа в рамките на новите държавни граници, като центърът на църковния живот и църковната йерархия се намира в столицата на новообразуваната държава. При това практически винаги стремежът към самостоятелна църква среща отпор от страна на Църквата-майка, която така или иначе е свързана със светската имперска власт и се старае да запази влиянието си във вече самостоятелните новообразувани държави.

Спецификата на този въпрос в Украйна се състои в това, че в началото на 90-те години на миналия век Украинската Православна Църква (УПЦ) предприема активни стъпки не толкова за получаване на самостоятелност, колкото за възвръщането на своята изначална самостоятелност, отнета й преди столетия от РПЦ.
          Причините за разкола в УПЦ  до голяма степен се коренят в историческите взаимоотношения на двете църкви и са в сферата както на еклезиологията, така и до много голяма степен – в сферата на политиката и геополитиката.
       Не трябва да бъде пренебрегван и такъв изключително важен фактор като етническата разнородност на православното население на Украйна (по-специално съществуването на двете големи групи с украинско и руско самосъзнание) и съответно разликите както в манталитета им, така и в частност в отношението им от една страна към Русия и РПЦ и от друга – към държавната независимост на Украйна и към съществуването на автономна (автокефална) Украинска Православна Църква.

 

Исторически предпоставки за разкола в Украинската Православна Църква през 90-те години на 20 в.

След официалното приемане на християнството като държавна религия в Киевска Рус, през 988 г. е създадена Киевската Митрополия, която влиза в състава на Константинополската Патриаршия. През 1448 г. от нея се отделя част, намираща се в Североизточна Рус с териториален център Московското княжество, която издига свой собствен митрополит и се обявява за автокефална.
    Едва през 1589 г. Московската Църква е призната от Константинополската Патриаршия като отделна партиаршия. През цялото това време (и до 1686 г. – в продължение на 7 века от самото приемане на християнството) Киевската Митрополия е под юрисдикцията на Константинополската Патриаршия с признати широки автономни права.

В резултат на политическо споразумение – така наречената „Переяславска угода” /"Переяславско споразумение"/ – през 1654 г. Украйна се присъединява към Московското царство. Още в края на 15 в. Московското царство се обявява за наследник на Византийската империя („Трети Рим”) с амбицията да обедини всички славянски земи и народи и да основе нова християнска православна империя. При това Московската Патриаршия все повече се отдалечава от основите на универсалната църковна идеология и извечните християнски ценности и постепенно е подчинена на светската власт и политическите, имперски ориентирани интереси. След присъединяването на Украйна към Московското царство московската държавна власт с всякакви средства, противоречащи на църковните канони, се старае да разпространи властта на Московската Патриаршия в новоприсъединените украински земи, като естествено среща съпротивата на Украинската Църква.

В Москва епископ Методий Филимонович е ръкоположен да ръководи Киевската митрополия, въпреки че все още е жив действащият Киевски митрополит. Това е грубо нарушение на юрисдикцията на Константинополската Патриаршия, която отлъчва епископа от Църквата.

През 1685 г., като нарушава клетвата за вярност на Вселенския Патриарх като свой Предстоятел, украинският Луцки епископ Гедеон (Святополк-Четвертинский) приема в Москва поставянето му на Киевската митрополитска катедра, което означава фактическото подчиняване на Киевската Митрополия на Московската Патриаршия в грубо противоречие с църковните канони. В стремежа си да избегне едно повторно предаване на анатема от Константинополската Патриаршия – този път на Гедеон, московската държавна власт прави всичко възможно да получи нейното одобрение. Използвайки подкуп и натиск чрез Великия везир, на който тогавашният Константинополски патриарх Дионисий не е могъл да се противопостави, делегацията на  Московската Патриаршия получава съответната грамота. Но по-късно Синодът на Константинополската Църква осъжда действията на Дионисий като незаконни.

И до ден днешен Константинополската Патриаршия смята присъединяването на Киевската Митрополия към Московската Патриаршия през 1685 г. за незаконно, като това многократно е потвърждавано от нейни представители и официални документи: писмо на Вселенския Патриарх Димитрий до Московския Патриарх Алексий ІІ през 1991 г.; заявление на Скопелоския архиепископ Всеволод, представител на Вселенския Патриарх Вартоломей, на среща с Президента на Украйна В. Юшченко през март 2005 г. и др.

Но предвид политическото могъщество на Руската империя и все по-отслабващата украинска държавност Украинската Църква е принудена да остава в подчинение на Руската Църква чак до падането на монархията в Русия през 1917 г. Постепенно Киевската Митрополия се превръща в обикновена епархия на Руската Православна Църква, макар че е присъединена към нея с условието да й бъдат запазени всички права на автономия, от които се ползва под юрисдикцията на Константинополската Патриаршия. На практика нито едно от тези права не е запазено.


Следва




Гласувай:
5
0



Няма коментари
Търсене

За този блог
Автор: ykpaina
Категория: Други
Прочетен: 1134596
Постинги: 705
Коментари: 146
Гласове: 2551
Блогрол
1. ТV онлайн - Украйна
2. Радио онлайн - Украйна
3. Филм "РЕВОЛЮЦИЯ НА ДОСТОЙНСТВОТО" - на украински с немски субтитри
4. Филм "РЕВОЛЮЦИЯ НА ДОСТОЙНСТВОТО" - на украински с английски субтитри
5. Филм "РЕВОЛЮЦИЯ НА ДОСТОЙНСТВОТО" - на украински с руски субтитри
6. Кога, защо и как „Хрушчов подари Крим на Украйна”
7. СТОПФЕЙК - САЙТ ЗА РУСКАТА ПРОПАГАНДНА МАШИНА И ТОТАЛНОТО РАЗМИНАВАНЕ С ИСТИНАТА
8. Физиономията на руSSкия фашизъм
9. ТОП ФАКТИ за руските ЛЪЖИ за Украйна
10. РУСИЯ - ИЗНОСИТЕЛ НА ТЕРОРИЗЪМ
11. ПОДАРЪК ЗА РАШИСТИ
12. Обикновените зомбита. Как действа лъжата
13. InformNapalm
14. ФСБ в Украйна
15. Първият украински Майдан - „Революцията върху гранита”
16. УКРАИНА 2015 - пропагандистки филм от 2012 (!) година, който показва война на територията на Украйна (в случай, че се ориентира към ЕС и НАТО, а не към Евразийския съюз)
17. ФИЛМ: КРИМИНАЛНАТА ОКУПАЦИЯ НА УКРАЙНА - Криминальная оккупация. Янукович и его банда.